OP PIK
Prioritní osa 2, Specifický cíl 2.2
Konkurenceschopnost MSP a jejich růst jsou zásadním způsobem závislé na schopnosti MSP pronikat na nové a perspektivní zahraniční trhy. Expanze na nové trhy v zahraničí představuje možnost pro MSP dosáhnout posunu v těchto pozicích a orientovat se na výrobu pro koncové zákazníky. Hlavním cílem je zaměřit se na rozvoj internacionalizace podnikání v oblasti sofistikovaných služeb a poradenství a na MSP orientující se na nové zdroje růstu na zahraničních trzích.
Oprávnění žadatelé:
- Podnikatelské subjekty (malé a střední podniky).
- Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest.
- Česká agentura na podporu exportu CzechTrade.
- Nezemědělští podnikatelé s výstupem projektu mimo položky obsažené v dodatku Smlouvy (o EU).
- Zemědělci, jejichž projekty jsou zaměřené na podnikatelské poradenství (nikoliv poradenství do zemědělské činnosti) související s internacionalizací těchto podniků.
Kdy lze o dotaci zažádat:
Žádosti o dotaci je možné podávat pouze v rámci výzvy vyhlášené pro danou oblast podpory.
Výše podpory:
Výše podpory záleží na vybraném programu.
Programy:
Aktuální výzvy/avíza výzev:
- Marketing [pdf, 193 kB]
Očekávané výsledky:
- Zlepšení dostupnosti kvalitních poradenských služeb za účelem napomoci malým a středním podnikům k vyššímu využití tržních příležitostí.
- Posílení schopnosti a marketinkové připravenosti malých a středních podniků nacházet nové trhy (územně i produktově) a vstupovat a udržet se na nich (a s tím související zvýšená schopnost mezinárodní expanze, rozšiřování exportní působnosti, výrobních a prodejních aktivit).
- Zlepšení strategického plánování a řízení MSP povede k posílení schopnosti identifikovat nové příležitosti na zahraničních trzích, zvýšení účinnosti řízení klíčových podnikových procesů a celkovému posílení aktivního přístupu k řízení budoucí konkurenční výhody MSP (princip řízení z budoucnosti).
- Zlepšení ekonomických výsledků endogenního podnikatelského sektoru v podobě růstu podílu exportu na celkových výkonech povede ke stabilizaci podnikatelského prostředí a vytvoří tak prostor pro další rozvoj klíčových kompetencí a vyšší diversifikaci exportu.
Příklady aktivit:
- Služby pro MSP zaměřené na mezinárodní konkurenceschopnost usnadňující vstup na zahraniční trhy (účast na zahraničních výstavách a veletrzích, včetně organizace seminářů/akcí se zaměřením na konkrétní problematiku týkající se mezinárodní konkurenceschopnosti, např. právní aspekty daného teritoria aj.).
- Sofistikované poradenské služby expertů se znalostí mezinárodního prostředí (se specifickou teritoriální znalostí) a poradenské služby pro strategické řízení a management inovací (mentoring, koučing, foresight ad.).
- Služby zaměřené na podporu internacionalizace zapojováním MSP do mezinárodních programů, jako např. v oblasti výzkumné spolupráce (Horizont 2020, COSME).